‘De huisarts hoort de regie te nemen’

‘De huisarts moet een familiedokter zijn die je omarmt en binnenhoudt’, vindt Kees (73). ‘Die kijkt of je naar een specialist moet én de zorg thuis regelt.’ Kees spreekt uit ervaring. Toen zijn vrouw ernstig ziek was en in haar laatste levensfase belandde, nam de huisarts de zorg over. ‘Ze overleed thuis in vrede dankzij onze huisarts.’

‘De huisarts hoort de regie te nemen’

‘De huisarts moet een familiedokter zijn die je omarmt en binnenhoudt’, vindt Kees (73). ‘Die kijkt of je naar een specialist moet én de zorg thuis regelt.’ Kees spreekt uit ervaring. Toen zijn vrouw ernstig ziek was en in haar laatste levensfase belandde, nam de huisarts de zorg over. ‘Ze overleed thuis in vrede dankzij onze huisarts.’

Zelf is hij kerngezond en gebruikt hij geen enkele pil. ‘Nou ja, soms een vitaminepil’, grapt Kees. Zijn vrouw had veel zorg nodig voordat ze anderhalf jaar geleden overleed. ‘Sinds 1993 had ze een auto-immuunziekte die de nieren aantastte. Haar toestand verslechterde en in 2015 heb ik een nier afgestaan aan haar. Helaas kreeg ze drie jaar later een agressieve vorm van borstkanker. Na een borstsparende operatie bleken er toch uitzaaiingen te zijn en wisten we dat het niks meer zou worden. “We denken dat ze nog drie tot zes maanden te leven heeft”, zei de oncoloog. Mijn vrouw wilde geen behandeling meer. De oncoloog schrok daarvan en stelde nog immunotherapie voor. Maar dat is zinloos als je afstotingsremmers krijgt voor je nieren. Dat bevestigde de specialist. We vroegen haar alleen nog om contact op te nemen met onze huisarts zodat mijn vrouw thuis kon blijven in haar laatste levensfase. Dat heeft ze niet gedaan, dus regelden we het zelf met de huisarts. Hij nam contact op met de oncoloog en later nog eens. Hij kreeg goed advies en zo kon mijn vrouw gelukkig thuisblijven.’

Aanspreekpunt

Kees kan er niet over uit dat de oncoloog het erbij liet zitten. ‘Het kan toch niet waar zijn dat het ziekenhuis denkt: wij kunnen niets meer doen dus wij zijn klaar? Zij moeten verantwoordelijkheid voelen: deze patiënt moet verder begeleid worden in de laatste levensfase! Dat is buitengewoon belangrijk voor de patiënt en een mooie rol voor de huisarts. Hij hoort de regie te hebben en kan het ziekenhuis bellen als dat nodig is. Onze huisarts pakte dat gelukkig prima op. Maar je ziet ook dat huisartsen soms schroom hebben om contact te zoeken met het ziekenhuis. En als je het ziekenhuis vraagt wie de leiding heeft in de laatste levensfase, dan krijg je vaak geen antwoord. In het ziekenhuis in Nijmegen en Maastricht hingen zelfs posters in de lift met de tekst: ‘vraag wie uw hoofdbehandelaar is’. Dat betekent dus dat dit niet geregeld is. Dat kan toch niet? Je wilt toch een aanspreekpunt hebben? Deze rol kan de huisarts het beste oppakken. Die hoort jou te kennen.’

Vertrouwde begeleider

‘Onze huisarts was een uitstekende en vertrouwde begeleider in ons proces. Hij kwam regelmatig bij ons thuis en we kregen zijn mobiele nummer. Ik mocht hem dag en nacht bellen. Dat gaf een veilig gevoel. Uiteindelijk heb ik hem alleen maar af en toe een whatsappje gestuurd. Mijn vrouw is tot het laatste moment helder geweest. Dat kwam deels door het ziekteverloop maar zeker ook door de goede zorg van de huisarts. We hoefden nooit in paniek met de ambulance naar het ziekenhuis.’

24 uur bereikbaar

Kees pleit voor een huisartspraktijk die 24 uur per etmaal bereikbaar is. ‘Zo voorkom je dat je naar een huisartsenpost moet bellen. Een instantie waar zo’n 200.000 patiënten onder vallen met een assistent die fungeert als waakhond en iedereen zoveel mogelijk afpoeiert. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? En met de praktijken van tegenwoordig, waar meerdere parttimers werken, moet het toch mogelijk zijn dat er altijd iemand beschikbaar is? In plaats van een 9 tot 5 mentaliteit met ook nog een dichte praktijk rond lunchtijd.’

In regie

‘De ideale huisarts is een familiedokter die de regie neemt, thuis zorg biedt en goed contact heeft met het ziekenhuis. Ook voor chronisch zieken zou dat uitkomst bieden. Nu loopt alles via de thuiszorg die vervolgens weer contact moet opnemen met de huisarts. De huisarts is hier de deskundige, hij kan veel beter beoordelen wat er nodig is en kan veel efficiënter werken.’


‘Ik mocht hem dag en nacht bellen’

Praktijk In Gezondheidscentrum:

  • 7 huisartsen
  • 13 assistenten
  • 2 POH GGZ
  • 1 POH GGZ Jeugd
  • 3 POH somatiek

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg