‘Ze nemen altijd de tijd die nodig is’

Een huisarts die goed luistert en de juiste vragen stelt om tot een diagnose te komen. Dat vindt IT-manager Lies Maliepaard (65) belangrijker dan persoonlijk contact. Maar dat zijn huisarts zijn dochter op tv had herkend en even checkte of dat klopte, was natuurlijk toch leuk.

‘Ze nemen altijd de tijd die nodig is’

Een huisarts die goed luistert en de juiste vragen stelt om tot een diagnose te komen. Dat vindt IT-manager Lies Maliepaard (65) belangrijker dan persoonlijk contact. Maar dat zijn huisarts zijn dochter op tv had herkend en even checkte of dat klopte, was natuurlijk toch leuk.

Ruim een jaar geleden stapte Lies Maliepaard uit zijn auto toen zijn voet met een rare klap op straat neerkwam. Een klapvoet, wist hij meteen. ‘Ik herkende het, omdat een vriend van me dat heeft.’ Twee dagen later zat hij bij de huisarts. ‘Haar vertelde ik dat ik toevallig een week of twee geleden wat blaasjes op mijn bil en op mijn kuit had ontdekt. Ik had er eigenlijk nauwelijks last van gehad.’ Maar de huisarts was meteen alert. Want, wist ze, dit kon te maken hebben met een niet-functionerende zenuw. ‘Ze checkte de blaasjes. “Het lijkt of je gordelroos gehad hebt”, zei ze. Maar daar had ik dan niks van gemerkt.’

Intuïtie

Als twee speurders doken patiënt en dokter vervolgens gezamenlijk het internet op. Lies zocht op ‘gordelroos’. De huisarts verdiepte zich in de L5-zenuw en trok snel haar diagnose; een ontstoken zenuwwortel. Ze belde een neuroloog om te checken of haar vermoeden klopte. Die bevestigde dat het hier ging om een herpesvirus dat de zenuwwortel aantast. Lies moest meteen naar de Spoedeisende Hulp. En lag vervolgens acht dagen lang in het ziekenhuis aan een infuus met antivirale middelen. Dat hij zo snel in het ziekenhuis terecht kwam, vond Lies bijzonder. Dat bespaarde hem bovendien veel ellende. ‘Een huisarts is een generalist. Maar wat ik had, was echt een a-typisch ziektebeeld. Dus natuurlijk heeft zij niet meteen alle kennis hierover paraat. Desondanks stelde ze snel exact de goede diagnose. Omdat ze haar intuïtie volgde, opzocht wat ze niet zeker wist en het vervolgens meteen checkte bij de specialist.’

Niet persoonlijk

Lies is al 40 jaar patiënt bij zijn huisartsenpraktijk. Na overname groeide de praktijk langzaam uit tot een gezondheidscentrum. Hij spreekt wel de praktijkondersteuners, heeft een vaste huisarts, maar heeft ook vaak te maken met vervangers. Dat maakt hem niet zo uit. Van de overige eerstelijnszorg in het gezondheidscentrum maakt hij eigenlijk geen gebruik. ‘Heel persoonlijk is het allemaal niet. Maar toen ik in het ziekenhuis lag, belde de huisarts wel opeens op. Dat had ik niet verwacht, maar het deed me wel goed.’

Via via

Belangrijker dan persoonlijk contact vindt Lies dat de huisarts tijd neemt om goed te luisteren, de juiste vragen stelt en vervolgens een goede oplossing voorstelt. ‘Ze nemen altijd de tijd die nodig is. Dat is prettig. Juist omdat ik met verschillende artsen te maken heb, is het belangrijk dat mijn dossier op orde is. En ik maak zelf ook aantekeningen in mijn telefoon.’ Binnenkort moet hij vanwege een verhuizing op zoek naar een nieuwe praktijk. ‘Dan vraag ik mensen die ik ken naar hun ervaringen. En als er plek is bij een goede praktijk, schrijf ik me in.’


‘Ze stelde exact de juiste diagnose’

Praktijk In Gezondheidscentrum:

  • 6 huisartsen
  • 2 POH’s somatiek
  • 2 POH’s GGZ
  • 6 assistenten
  • Apotheek
  • Psychologen
  • Fysiotherapeuten
  • Haptotherapeut
  • Diëtist

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg