‘Alle telefoontjes vervangen door beeldbellen’

Lies installeerde op verzoek van zijn dokter onlangs een app. Handig, vindt hij. Contact wanneer het jou uitkomt. En informatie over zijn gezondheid kan hij zelf inzien. Hij is voorstander van digitale zorg. Maar er zijn grenzen. ‘Computers kunnen veel. Maar voor een diagnose heb je echt de huisarts nodig.’

‘Alle telefoontjes vervangen door beeldbellen’

Lies installeerde op verzoek van zijn dokter onlangs een app. Handig, vindt hij. Contact wanneer het jou uitkomt. En informatie over zijn gezondheid kan hij zelf inzien. Hij is voorstander van digitale zorg. Maar er zijn grenzen. ‘Computers kunnen veel. Maar voor een diagnose heb je echt de huisarts nodig.’

Een tijdje terug ontving IT-manager Lies een brief van zijn huisartsenpraktijk. Of hij de app van Uw Zorg Online wilde installeren. Je kunt er onder meer medicijnen mee bestellen, afspraken maken of een e-consult starten. Een uitgebreide toelichting en uitleg was bijgevoegd. ‘Toen ik belde voor een herhaalrecept, stelde de assistente voor om het via de app te proberen. Niet dwingend hoor, maar het leek me een goede aanleiding om het uit te proberen.’

Ieder moment van de dag

Het werkte goed. Via de app kreeg Lies bericht dat het herhaalrecept verstuurd was naar de apotheek. ‘Op elk moment van de dag kun je een berichtje sturen, dat is fijn. Bellen kan vaak alleen op bepaalde tijden. En dan moet je er net aan denken. Nadeel is dat het op deze manier soms juist wat langer kan duren. Je bent afhankelijk van de paar momenten per dag dat zij de input verwerken die via de app binnenkomt. Maar het leuke van die app is dat er best veel informatie in staat over mijn gezondheid. Maar wel nog in onleesbare afkortingen. Daar moet nog een flinke slag in gemaakt worden. Ook viel me op dat het veld ‘overgevoeligheden’ nog leeg was. Ik lijd aan een erfelijke hartafwijking waardoor bepaalde medicijnen niet goed voor me zijn. Handig als dat er ook in staat.’

Goede koppeling

Dat in de app de belangrijkste informatie over zijn gezondheid staat, vindt hij heel handig ‘Het is irritant om iedere keer weer opnieuw je verhaal te moeten vertellen. Op de spoedeisende hulp kun je gewoon met de app je gegevens tonen. Goede koppeling tussen eerste en tweede lijn is belangrijk. Natuurlijk is veiligheid en privacybescherming essentieel. Maar dat moet geregeld kunnen worden.’

Goede vragen stellen

‘Als huisarts zou ik telefonisch contact meteen vervangen door beeldbellen. Iemand zien heeft meerwaarde. Patiënten zouden ook foto’s moeten kunnen appen. Bijvoorbeeld van rare plekjes, die dan meteen aan het dossier worden toegevoegd. Dat vraagt wel om assistenten die in staat zijn om goed af te wegen of een fysiek consult alsnog nodig is. Een tool die me helpt aan een mogelijke diagnose gaat mij te ver. Ik ga niet zelf dokteren. Daar ligt voor mij echt de grens. Vanuit mijn vakgebied weet ik dat computers goed kunnen luisteren. Ze kunnen ook, sneller dan een huisarts, online informatie doorzoeken. Maar goede vragen stellen? Daar is de huisarts echt voor nodig. Het ontbreekt de computer aan intuïtie. Daarom kunnen ze heel goed ondersteunend worden ingezet, maar een huisarts kunnen ze voorlopig nog niet vervangen.’



Praktijk In Gezondheidscentrum:

  • 6 huisartsen
  • 6 praktijkondersteuners Somathiek
  • 2 praktijkondersteuners GGZ
  • 6 praktijkassistenten
  • Apotheek
  • Psychologen
  • Fysiotherapeuten
  • Haptotherapeut
  • Diëtist

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg