‘Ik heb de intimiteit van de spreekkamer nodig’

Steven (25) heeft soms uitbarstingen van pijnlijke huidblaasjes. Juist zo’n ongemakkelijke kwaal, zoals hij het zelf noemt, wil hij alleen bespreken met zijn vertrouwde huisarts. Jammer dat ze vaak wat gehaast is. Maar onlangs was er opeens persoonlijk contact.

‘Ik heb de intimiteit van de spreekkamer nodig’

Steven (25) heeft soms uitbarstingen van pijnlijke huidblaasjes. Juist zo’n ongemakkelijke kwaal, zoals hij het zelf noemt, wil hij alleen bespreken met zijn vertrouwde huisarts. Jammer dat ze vaak wat gehaast is. Maar onlangs was er opeens persoonlijk contact.

‘Persoonlijke aandacht vind ik belangrijk’, vertelt Steven. ‘Maakt niet uit waarvoor ik kom. Ik wil bij een consult eigenlijk niet het gevoel hebben dat het zó druk is dat ik moet opschieten.’ Steven is webdeveloper en woont in hartje Amsterdam. Met drie huisgenoten deelt hij een woning vlak bij de buurt waar hij opgroeide. Hier heeft hij al zo’n tien jaar zijn huisarts, in een groot gezondheidscentrum.

Betalen

Naast persoonlijke aandacht vindt Steven deskundigheid belangrijk. Dat zit wel goed bij zijn huisarts. ‘Dat zie ik aan de manier waarop de dokter soms nadenkt en afweegt. Ze is zorgvuldig, sluit graag alles uit. Maar eén keer pakte dat nadelig uit. Een jaar of zes geleden had ik gescheurde enkelbanden door voetbal. Mijn voet zwol zo heftig op dat zij vermoedde dat hij gebroken was. Dus liet ik een foto maken. Geen breuk. Maar zij geloofde het niet. Dus moest ik nogmaals voor een foto. Ook toen was geen breuk te zien. Ik baalde flink. Alleen al van het gedoe met het ziekenhuis. Maar vooral ook van de twee rekeningen die ik kreeg. Ik vaar blind op haar oordeel. Maar ik ben degene die moet betalen, ook als ze het mis heeft. Ook al is het wel fijn dat ze zo nauwkeurig is.’

Niet gehoord

Steven heeft af en toe last van een pijnlijke huidontsteking en eczeem op zijn hoofd. Dat is meestal de reden van zijn huisartsbezoek. ‘Sinds mijn 17e heb ik ongeveer twee keer per jaar een aanval. Het is pijnlijk en het ziet er naar uit. Ik wilde graag de oorzaak weten zodat ik het misschien kan voorkomen. De huisarts heeft toen een kweek genomen, maar die leverde niks op. Het duurde lang voordat ze bereid was om me door te verwijzen naar een dermatoloog. Ze was heel stellig: dat zou weinig zin hebben. Dat frustreerde me, ik voelde me niet gehoord. Uiteindelijk bleek het haast onmogelijk om met de dermatoloog een afspraak te maken op het moment dat ik een uitbarsting had. Dus misschien had ze in dat opzicht gelijk.’

Intimiteit

De laatste keer dat Steven de huisarts nodig had, probeerde hij online een afspraak te maken. Omdat dat niet lukte, belde hij alsnog. ‘Dat vind ik ook eigenlijk het fijnst, even met de assistente overleggen. Je hebt op deze manier ook meer controle over je afspraak. Ik hoef niet zo nodig alles digitaal. En met mijn huidziekte: zo’n aanval is vreselijk. En het ziet er niet uit. Ik moet er niet aan denken om die blaasjes bijvoorbeeld eerst via zoom te moeten tonen aan een onbekende arts. Daar heb ik de intimiteit van de spreekkamer voor nodig, de vertrouwdheid van de huisarts en assistenten die mij kennen.’

Echt contact

‘Meestal is het contact met de huisarts kort en zakelijk. Maar de laatste keer hadden we voor het eerst een persoonlijk gesprek. Dat was zo bijzonder. Ze vroeg opeens hoe het met me ging in tijden van corona. Of ik het nog trok. Ik was blij verrast. Ik vroeg het haar ook en ze vertelde wat. Het was fijn om even echt contact te hebben. Ze betrok me die keer ook goed bij haar afwegingen voor behandeling. In het verleden deed ze dat wel eens iets te weinig. Af en toe had ik het gevoel dat ze een patiënt als ik er snel doorheen jaste. Maar die laatste keer was dus anders. Misschien is in de praktijk organisatorisch iets veranderd.’


‘Ik hoef niet zo nodig alles digitaal’

Praktijk In Gezondheidscentrum:

  • 4 huisartsen
  • 4 doktersassistenten en 3 POH
  • Consultatiebureau
  • Diëtist
  • Maatschappelijk werk
  • Fysiotherapie

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg