‘Een app is efficiënt voor beide partijen’

Na een lange ziekenhuisopname was contact met zijn huisarts via de app voor Tammo (64) een uitkomst. De Haarlemse adviseur Duurzame ontwikkeling is het appen steeds meer gaan waarderen. ‘Het zorgt voor wederkerigheid.’

‘Een app is efficiënt voor beide partijen’

Na een lange ziekenhuisopname was contact met zijn huisarts via de app voor Tammo (64) een uitkomst. De Haarlemse adviseur Duurzame ontwikkeling is het appen steeds meer gaan waarderen. ‘Het zorgt voor wederkerigheid.’

Het was bedoeld als een ‘restant-operatie’, de operatie aan zijn slagader ruim een jaar geleden. Daarvoor had Tammo al twee grote operaties ondergaan als gevolg van een aortadissectie, een scheur in de grote lichaamsslagader. Die laatste operatie liep uit de hand, vertelt hij. ‘Ik kreeg een ontsteking aan de alvleesklier en ben in coma gebracht. Ik lag twaalf dagen op de intensive care. Daarna ging ik naar een gewone verpleegafdeling. Al met al heb ik 101 dagen in het ziekenhuis gelegen.’

Sondes

‘De eerste dag dat ik weer thuis was, stond mijn huisarts al op de stoep. Om te kijken hoe het met me ging en hoe hij me kon helpen. Ik had een voedingssonde in mijn lijf en een picc-lijn, dat is een infuus om medicijnen toe te dienen via de bloedvaten. Plus een flinke lijst met medicijnen. Vooral de bloeddrukverlagende medicatie zorgde die eerste weken voor nogal wat geworstel. Daarover overlegde ik met mijn huisarts via de app MedGemak. Dat digitale contact was echt fijn, het was voor mij toen geen optie om naar hem toe te gaan.’

Leren

Tammo appte bijvoorbeeld: “dit nieuwe medicijn lijkt niet goed te werken. Hoelang kan het duren voordat ik effect merk?” Of: “ik krijg last van bijverschijnselen. Is dat een kwestie van wennen?” Meestal kreeg hij dezelfde dag bericht terug van de huisarts. ‘De apotheker heeft ook eens het initiatief genomen voor een goed medicatievoorstel. Dat is niet gebruikelijk. Maar door de korte app-lijntjes tussen mij, de apotheker en de huisarts gaat dat prima.’ Welke vragen zijn geschikt voor zo’n app en welke minder? 'Dat is een kwestie van leren. Zowel voor mijzelf als voor de huisarts. In het begin belde de huisarts na een appje wel eens omdat de vraag te ingewikkeld was om via de app te beantwoorden. Dan maakten we een telefonische afspraak om rustig alles door te nemen. Het is niet zo dat een app alle andere contact kan vervangen.’

Wederkerigheid

Inmiddels verloopt het digitale contact vanzelfsprekender. ‘De huisarts appt nu bijvoorbeeld vaker: “ik stel dit voor, wat vind je daarvan?” Vroeger vond ik dat altijd een heel nare vraag. “Daar ga jij toch over”, dacht ik dan wat geïrriteerd. Door de app heb ik de tijd om even over zo’n behandelvoorstel na te denken. In een consult moest ik daar meteen op reageren, waardoor het toch vaak eenrichtingsverkeer bleef. Nu beslissen we meer samen.’ Die wederkerigheid heeft ook te maken met zijn ervaringen in het ziekenhuis, denkt Tammo. ‘Ik heb daar gezien dat artsen niet altijd zeker zijn van een behandeling. Omdat ik er zo lang lag, had ik alle tijd om daarover na te denken. En heb ik soms doorslaggevende adviezen kunnen geven.’ Maar het komt ook door het appen zelf. ‘Het is een laagdrempelig tiktakken met elkaar en dat werkt goed.’

Efficiënt

‘Mijn huisarts heeft een drukke praktijk. Vroeger kon je kiezen voor een kort of een lang consult. Dat lange had ik vaak nodig om alleen al mijn verhaal te vertellen. Nu schrijf ik dat hele verhaal thuis eerst in de app. Daar kan ik zoveel tijd voor nemen als ik zelf wil. En vervolgens heeft de huisarts dat in 1 minuut gelezen. Digitaal contact via de app is efficiënt voor beide partijen. Inmiddels gaat het beter met Tammo. Hij maakt zich echter zorgen over mensen die door corona op de IC terecht zijn gekomen. ‘Ik weet waar ik over praat. Na een IC-opname kun je last krijgen van een vreemde verzameling ernstige lichamelijke en psychische klachten. Dat hier sprake is van Pics, het post intensive care syndroom, is nog nauwelijks bekend. Ook mijn huisarts was er niet van op de hoogte. Het is belangrijk dat hier meer aandacht voor komt.’


‘We beslissen nu meer samen’

Praktijk:

  • 2 huisartsen
  • 1 POH

In het gebouw zit nog een andere huisartsenpraktijk en een apotheek

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg