‘Sinds de app heb ik veel sneller contact’

Thijs (65) kampt met ernstige gezondheidsproblemen. Daarom heeft hij regelmatig contact met zijn huisarts. Sinds anderhalf jaar gebruikt hij de app MedGemak. ‘Ik kom daardoor echt minder op de praktijk. Veel contact verloopt nu via de app.’

‘Sinds de app heb ik veel sneller contact’

Thijs (65) kampt met ernstige gezondheidsproblemen. Daarom heeft hij regelmatig contact met zijn huisarts. Sinds anderhalf jaar gebruikt hij de app MedGemak. ‘Ik kom daardoor echt minder op de praktijk. Veel contact verloopt nu via de app.’

Thijs heeft prostaatkanker en een aangeboren hartafwijking. De afgelopen tien jaar werkte hij als manager Facilitaire Zaken, tot hij in 2013 volledig werd afgekeurd. Sinds anderhalf jaar is zijn gezondheid stabiel. Maar omdat zijn zenuwbanen beschadigd raakten tijdens de prostaatoperatie én zijn rug versleten is, slikt hij dagelijks een waslijst aan medicijnen, zoals hij zelf zegt. Gelukkig zit hij niet snel bij de pakken neer. ‘Natuurlijk heb ik ook wel eens een dip. Maar ik heb altijd een positieve instelling. Je moet wel doorgaan met leven.’

Gebruiksvriendelijk

Anderhalf jaar geleden vroeg de apotheker aan Thijs of hij de app MedGemak wilde gebruiken. Vanwege de veelvuldige communicatie en omdat ze wisten dat hij voldoende digitaal vaardig is. Ook de huisartsenpraktijk sloot een jaar geleden aan. Thijs is enthousiast over de app, een aanvulling op het patiëntenportaal Mijngezondheid.net. ‘Het biedt veel mogelijkheden. Ik kan bij mijn eigen dossier en zie daarin uitslagen van metingen, informatie over mijn medicijngebruik en terugkoppelingen van specialisten. En ik kan zelf medicatie bestellen. Ook zijn er mogelijkheden voor contact met andere zorgverleners. Maar hier in Zoetermeer doen op dit moment alleen nog apothekers en huisartsen mee. Nadeel vind ik wel het inloggen. Het werkt met DigiD. Dat kan voor veel mensen een hindernis zijn. En stel dat mij wat overkomt? Andere gebruikers komen er dan echt niet in. Wel veilig, maar ook onhandig. Maar als het programma is opgestart, is het heel gebruiksvriendelijk’.

Fotootje

Zijn dossier heeft Thijs nu altijd bij de hand. ‘Erg handig. Ik check ook mijn dossier bij het ziekenhuis. Zo ontdekte ik dat de specialist zijn bevindingen niet had teruggekoppeld naar de huisarts. Ik belde hem. Hij excuseerde zich: “helemaal vergeten” en loste dit direct op.’ Het contact met de huisarts verloopt nu soepeler dan voorheen. Als ik een berichtje stuur, heb ik meestal binnen een dag antwoord. Dat gaat dan over medicatie bijvoorbeeld. Ik heb ook een paar keer een fotootje gestuurd. Ik had bijvoorbeeld in de zomer een rare plek op mijn arm. Insectenbeet? Of iets anders? “Niks om je zorgen over te maken”, kreeg ik binnen een dag als antwoord. En inderdaad, het verdween vanzelf.’

Minder praktijkbezoek

Sinds de app komt Thijs veel minder in de huisartsenpraktijk. ‘De hoeveelheid contact is hetzelfde gebleven. Maar tegenwoordig ga ik alleen nog naar de praktijk als dat echt nodig is. Bijvoorbeeld voor de slijtage van mijn rug. In 2009 vertelde de neuroloog dat hij weinig mogelijkheden zag om er iets aan te doen. “Kom over 10 jaar maar terug”. Voor een gesprek daarover zat ik begin dit jaar opnieuw bij de huisarts. Ik kreeg opnieuw een verwijzing naar de neuroloog. Daar bleek dat er nog steeds niets gedaan kan worden. Misschien over 10 jaar weer. Hiervoor zou ik in principe nu al in MedGemak een datum kunnen inplannen. Ook als ik een nieuwe klacht zou signaleren, ga ik naar de praktijk toe. Dan kan de dokter zo nodig meteen ter plekke even onderzoek doen. Maar juist vervolgvragen of vragen over medicatie kunnen prima digitaal.’

Juiste afweging

Thijs had ook al een paar keer contact via beeldbellen. ‘De praktijk heeft aangekondigd dat ze dat vaker gaan inzetten. Ook dat is een goede ontwikkeling. Maar ze moeten niet doorslaan. De praktijk moet hier wel op toegerust zijn. Dit vraagt bijvoorbeeld om meer opleiding van de assistentes. Zij moeten, net als bij de spoedposten, in staat zijn om nog beter te kunnen filteren, een juiste afweging maken. Ze moeten echt goed weten welke vragen ze moeten stellen. Dat kan hier nog wel een slagje beter.’

Thijs is al ruim 22 jaar bij deze praktijk. 'De ene arts belt me altijd even als ik weer thuis ben na een ziekenhuisopname, de ander niet. Op zich is de relatie zakelijk, maar we schuwen privézaken niet. De man van de ene dokter was ernstig ziek. Daar informeer ik dan ook naar tijdens het consult. En als we elkaar tegenkomen in het winkelcentrum, groeten we altijd uitgebreid.’


‘Ik ga alleen nog naar de praktijk als het echt nodig is’

Praktijk:

  • 7 huisartsen
  • 6 assistenten
  • 4 POH somatiek
  • 2 POH’s GGZ
  • 1 POH Jeugd GGZ

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg