‘Ik vind die app super handig’

‘Heel handig’, zegt Dewi (23) over de app MedGemak. Deze installeerde ze begin dit jaar op verzoek van de huisartsenpraktijk. ‘Bij eenvoudige klachten hoef je niet naar de praktijk. Dat scheelt tijd. En ik kan al mijn gegevens inzien’.

‘Ik vind die app super handig’

‘Heel handig’, zegt Dewi (23) over de app MedGemak. Deze installeerde ze begin dit jaar op verzoek van de huisartsenpraktijk. ‘Bij eenvoudige klachten hoef je niet naar de praktijk. Dat scheelt tijd. En ik kan al mijn gegevens inzien’.

‘Alleen naar de praktijk komen als het ernstig is. Dat zou iedereen veel tijd schelen’, volgens Dewi. Ze heeft regelmatig contact met haar huisartspraktijk. In 2014 kreeg ze lymfeklierkanker. Ze is nu vijf jaar schoon, maar inmiddels wel chronisch ziek verklaard. Want ze heeft nog steeds veel klachten. Begin dit jaar, nog voor corona, vroeg haar huisartsenpraktijk de patiënten om gebruik te gaan maken van een app. ‘In de wachtkamer hingen briefjes. Die deelden ze ook uit. Aan de balie boden ze hulp bij het installeren en activeren.’

Transparant

Via de app kan Dewi afspraken plannen en berichten sturen met foto’s erbij. ‘Van een wondje ofzo. Dan kan de huisarts op afstand de diagnose stellen. Ik krijg dezelfde dag of een dag later al antwoord. Superhandig, zeker bij iets simpels of een doorverwijzing. Het scheelt veel tijd. En het is transparant. Laatst zag ik in de app een verwijsbrief met daarin een indicatie van ADD. Daar ben ik nooit op gediagnostiseerd, dus ik heb meteen gereageerd via de app. “Het is een verdenking”, legde de dokter uit. Ze heeft het toen meteen uit het dossier gehaald. Ik vind het heel fijn als gegevens onderling goed gedeeld kunnen worden tussen artsen. Dat scheelt mij veel uitleg en tijd en het is ook handig als ik zelf kan zien wat de verschillende artsen vinden.’

Videobellen

Ook videobellen lijkt Dewi ideaal. Bijvoorbeeld bij follow-up gesprekken. Net als kort contact via de app. Juist vanwege haar ziektegeschiedenis vindt Dewi het prettig om met haar eigen huisarts te overleggen die haar zo goed kent. ‘Maar voor iets eenvoudigs als zwemmerseczeem zou ik het ook prima vinden om via een online verbinding te overleggen met een onbekende dokter.’


‘Ik kreeg een diagnose op afstand’

Praktijk:

  • 5 huisartsen
  • 2 POH’s
  • 5 assistenten

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg