Bijna iedereen in Nederland heeft een huisarts. Dat vinden we zo gewoon dat we daar doorgaans maar zelden bij stilstaan. Hoe is onze relatie met hen en met de andere medewerkers in de praktijk? De Patiëntenfederatie verzamelde 50 verhalen over huisartsenzorg. Ervaringen van mannen en vrouwen verspreid over heel Nederland, jong en oud, met een diverse achtergrond.
De verhalen gaan over gehoord en begrepen worden, snelle diagnostiek, de meerwaarde van digitale huisartsenzorg. En ook over teleurstellingen, frustratie en vastgelopen communicatie. Iedere huisarts is anders. En datzelfde geldt voor de patiënt. ‘Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg’ geeft een inkijkje hoe zij dealen met elkaar.
Veel mensen hebben hun huisarts gelukkig niet vaak nodig. Totdat ze zelf of hun partner, ziek worden. In die gevallen is de huisarts belangrijk, zo blijkt uit een aantal verhalen. Daarom is het zo relevant dat je je als patiënt thuis voelt bij de praktijk van je keuze. Dat je erop kunt vertrouwen dat de huisarts keuzes maakt waar jij zelf achter staat. Of dat een goed gesprek mogelijk is als dat eens niet zo is.
Ik wil alle geïnterviewden nogmaals bedanken voor het openhartig delen van hun ervaringen. Zij bieden ons goede aanknopingspunten om met patiënten, huisartsenorganisaties en verzekeraars samen te blijven werken aan goede huisartsenzorg. Zodat deze, juist door optimaal gebruik van innovatieve technologie, ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk én persoonlijk blijft.
Naast deze 50 verhalen, thematisch doorzoekbaar, is er ook nog Spreekuur – de podcast. Deze bestaat uit drie afleveringen waarin twee huisartsen reflecteren op fragmenten van een aantal geïnterviewden.
Utrecht, januari 2021