‘Ik wil digitale zorg stimuleren’

Niek (74) is dik tevreden met zijn huisarts. En niet bang voor digitale zorg, zegt hij zelf. ‘Veel mensen van mijn leeftijd vinden de digitale wereld eng. Maar ik wil juist stimuleren dat de huisarts meer online doet. Je belast de praktijk minder en als patiënt hoef je je tijd niet te verdoen in de wachtkamer.’

‘Ik wil digitale zorg stimuleren’

Niek (74) is dik tevreden met zijn huisarts. En niet bang voor digitale zorg, zegt hij zelf. ‘Veel mensen van mijn leeftijd vinden de digitale wereld eng. Maar ik wil juist stimuleren dat de huisarts meer online doet. Je belast de praktijk minder en als patiënt hoef je je tijd niet te verdoen in de wachtkamer.’

Veel ervaring heeft Niek niet met digitale zorg. Maar enthousiast is hij wel. ‘Ik gaf laatst op de pijnpoli aan dat ik slecht sliep. “Heb je wat voor mij?”, vroeg ik. “Ik slaap zo slecht van de pijn en paracetamol dekt de lading niet meer”. Ik kreeg toen medicijnen mee. Maar toen ik de bijsluiter las, schrok ik me rot van de bijwerkingen. Ik heb het daarom gecheckt bij mijn huisarts. Via de website van de praktijk, de patiëntenomgeving, liet ik hem weten dat ik mij zorgen maakte over deze pillen. Binnen een dag kreeg ik antwoord. ’s Avonds, na werktijd zelfs. Hij had alles goed voor mij uitgezocht en ik kon deze medicijnen gerust nemen. Uiteindelijk heb ik ze toch niet geslikt, maar dat doet er niet toe. De huisarts heeft er tijd aan besteed en mij heel snel antwoord gegeven. Petje af.’

Digitale zorg stimuleren

‘Ik ben dan wel een oude vent’, grapt Niek, ‘maar mijn koppie werkt nog goed. Heel veel mensen vinden de digitale wereld nog eng. Dat zie ik aan de volle wachtkamer. Dan voel ik me weer een jonge vent,’ lacht hij. ‘Ik wil digitale zorg stimuleren. Zou het een idee zijn dat huisartsen iemand patiënten laat helpen met het hoe en wat van digitaal contact? Op dit moment met corona kan de huisarts niet meer zoveel patiënten ontvangen. Dan is digitale zorg ideaal. Zeker voor mensen die nu de straat niet op durven.’

Relatie opgebouwd

Niek is meer dan tevreden met zijn huisarts. Zo had hij een dodelijke wespenallergie. Hij onderging een anti-wespenbehandeling. ‘Vier jaar lang moest ik prikken halen met wespengif. Sta je daar bij de apotheek: “doet u mij maar een flesje wespengif”. Dan kijken ze je aan alsof je rechtstreeks naar een psychiatrische inrichting kunt,’ lacht hij. ‘In het begin moest ik elke week naar de praktijk, daarna om de drie weken een prik. Ik zie er nu dus uit als een vergiet. Na een prik moest ik altijd even wachten omdat er een reactie kon komen. Dan ging ik gezellig kletsen. Zo hebben we een relatie opgebouwd. En niet omdat ik een aardige jongen ben. Nee, dit is gewoon zorgzaam. En elk kwaaltje wordt tot op de bodem uitgezocht. Ze gaan overal heel serieus op in en ik kan altijd heel snel terecht.’

Vertrouwenspersonen

Ook met de praktijkondersteuner heeft Niek fijn contact. ‘Omdat ik 70 ben, krijg ik een apk en controleren ze mijn bloeddruk en suiker. En dat is gewoon gezellig. Ze vragen hoe het met mij is en met het thuisfront. En dan vraag ik ook hoe het met haar gaat en de kinderen. Mensen komen vaak bij de praktijk om te zeuren, maar ik begin altijd met iets positiefs. Die interactie vind ik belangrijk. De praktijkondersteuner en de huisarts zijn vertrouwenspersonen. Je legt je ziel en zaligheid bij hen neer. En het zijn ook maar mensen.’


‘Je legt je ziel en zaligheid daar neer’

Praktijk:

  • 3 huisartsen
  • 2 POH’s somatiek
  • 1 POH GGZ
  • 2 assistenten

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg