'Ze geeft mij persoonlijk advies'

In haar studententijd bleef Lisanne (26) gewoon patiënt bij de huisarts in het dorp waar ze opgroeide. Nu ze een baan heeft en gesetteld is, koos ze juist bewust voor een studentenhuisarts. Zij neemt altijd de tijd voor het geven van uitgebreid advies.

'Ze geeft mij persoonlijk advies'

In haar studententijd bleef Lisanne (26) gewoon patiënt bij de huisarts in het dorp waar ze opgroeide. Nu ze een baan heeft en gesetteld is, koos ze juist bewust voor een studentenhuisarts. Zij neemt altijd de tijd voor het geven van uitgebreid advies.

Een jaar geleden koos Lisanne een huisarts in haar woonplaats Utrecht. Ze werkt als communicatiemedewerker in Hilversum, dan is het niet praktisch om steeds naar haar oude dorp te moeten voor een huisartsbezoek. Hoewel ze een baan heeft, koos ze bewust voor een studentenhuisarts. Een vriendin van haar was heel tevreden over die praktijk, dat hielp haar over de drempel. ‘Een nieuwe huisarts kiezen is echt een grote stap, gelukkig bevalt de nieuwe huisarts goed. De organisatie van de praktijk loopt af en toe wat rommelig en er gaat weleens iets mis, maar dat vind ik niet zo erg.’

Uitgebreide voorlichting

Lisanne is blij dat ze opnieuw een fijne huisarts heeft. Dat maakt langsgaan makkelijker. Ze wilde per se een vrouwelijke arts, ook dat is gelukt. ’Je deelt toch hele intieme dingen, zeker als je met vrouwelijke kwaaltjes naar de huisarts gaat. Dat vertel ik makkelijker aan een vrouw.’ Lisanne is nu een paar keer geweest. Het contact is vrij informeel, de huisarts neemt veel tijd voor een consult. ‘Ze geeft goede informatie en laat zien op welke websites ik zelf dingen kan teruglezen.’ Soms is het advies zelfs erg uitgebreid. Omdat ze wilde wisselen van voorbehoedsmiddel, maakte ze een afspraak voor het plaatsen van een spiraaltje. Maar de huisarts gaf toen eerst een uitgebreide voorlichting en drukte haar op het hart om goed na te denken voordat ze een keuze maakte. Dat verraste haar. ‘Op zo’n voorgesprek was ik totaal niet voorbereid. Ik had zelfs al een vriendin meegenomen, omdat ik het laten plaatsen van een spiraal best eng vind en ik snel flauw val. Toen bleek dus dat ik eerst een adviesgesprek kreeg. Op zich heel goed, alleen had die vriendin nu voor niks een vrije dag genomen!’

Liever live

Lisanne ziet haar huisarts het liefste in levende lijve, ze voelt geen drempel om langs te gaan. ‘De huisarts geeft mij heel persoonlijk advies en legt niet alleen praktische zaken uit. Soms zitten we zelfs samen te googlen en vertelt ze mij ook over persoonlijke ervaringen. Ik heb nog maar één belafspraak gehad, maar dat verliep nogal gehaast. In de spreekkamer neemt de huisarts echt meer tijd en aandacht voor mijn vragen. De assistent belt wel altijd, bijvoorbeeld om uitslagen door te geven. Dat kan prima telefonisch.’

Overstappen

Lisanne weet niet hoe lang ze nog bij deze praktijk kan blijven. Voorlopig gaat ze niet op zoek naar een nieuwe huisarts. Als het ooit zover komt, dan wil ze weer iemand die de tijd voor haar neemt, goed naar haar luistert, met haar meedenkt en haar serieus neemt.


‘In de spreekkamer neemt de huisarts echt meer tijd voor mijn vragen’

Praktijk:

  • 2 vestigingen
  • 5 huisartsen
  • 3 assistenten
  • 1 POH GGZ
  • 1 gynaecoloog
  • 1 seksuoloog
  • SOA-testservice

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg