‘Soms vragen we een dubbel consult aan’

‘Het zou fijn zijn als in ons dossier zou staan dat we een licht verstandelijke beperking hebben. Dan krijg je meer aandacht.’ Wil (77) en Conny (67) vinden het belangrijk dat de huisarts de tijd neemt om alles goed uit te leggen. Daarom vragen ze soms een dubbel consult aan. Ook schrijven ze tevoren op wat de klachten zijn en welke vragen ze hebben voor de huisarts.

‘Soms vragen we een dubbel consult aan’

‘Het zou fijn zijn als in ons dossier zou staan dat we een licht verstandelijke beperking hebben. Dan krijg je meer aandacht.’ Wil (77) en Conny (67) vinden het belangrijk dat de huisarts de tijd neemt om alles goed uit te leggen. Daarom vragen ze soms een dubbel consult aan. Ook schrijven ze tevoren op wat de klachten zijn en welke vragen ze hebben voor de huisarts.

Conny helpt Wil met haar gehoorapparaat. Zo kan ze ook deelnemen aan het gesprek. Wil heeft verschillende chronische aandoeningen en is slecht ter been. Ook haar vingers kan ze niet meer goed bewegen. ‘Heel erg jammer’, zegt ze, ‘ik speel panfluit maar dat gaat nu niet meer.’

Indicaties aanvragen

Wil zit in een senioren-sta-op stoel met haar rollator binnen handbereik. Ze is in afwachting van een trippel-stoel waarmee ze zich straks gemakkelijker kan voortbewegen in huis. ‘Het is een heel gedoe om aan hulpmiddelen te komen’, zegt Conny. ‘Zeker als je een licht verstandelijke beperking hebt zoals wij. We weten vaak niet waar we de indicaties moeten aanvragen. Dat is allemaal zo onduidelijk.’

Begrijpelijke taal

Voor het aanvragen van indicaties vragen ze wel eens informatie op uit het medisch dossier van Wil. ‘Dat dossier krijgen we niet per mail’, zegt Conny. ‘Je moet altijd bellen. Ze maken dan een print en een week later komt het met de post. Dat zal wel met de veiligheid te maken hebben. Maar op die print staan allemaal medische woorden en termen en Latijns. Niet begrijpelijk. Ze zouden het net zo moeten doen als bij de Chinees of een ander restaurant. Achter ‘chicken’ of ‘pollo’ gewoon tussen haakjes ‘kip’ zetten. Dan begrijp je het ten minste.’

Duidelijke uitleg

Bij de huisarts redden de dames zich verder prima. Conny: ‘onze huisarts is heel goed. Ze neemt de tijd, heeft geduld en kan heel duidelijk uitleg geven over een behandeling of medicijnen. Soms vragen we een dubbel consult aan. Wil heeft meer tijd nodig om dingen te begrijpen.' 'En ik schrijf voor het consult mijn klachten op’, vult Wil aan. ‘En mijn vragen. En we gaan vaak met z’n tweeën. Ik vind het ook fijn als de huisarts opschrijft wat ze heeft verteld: het behandelplan, de medicatie en een indicatie. Maar soms schrijft ze niet zo duidelijk. Dan kan ik het naderhand niet goed lezen.’

Meer tijd nodig

‘Elke keer moeten we tijdens een consult even goed nadenken’, vervolgt Conny. ‘Heb ik een antwoord waar ik tevreden over ben? Heb ik niet nog een vraag? We hebben gewoon wat meer tijd nodig. Want weet jij bijvoorbeeld wat een Baxterrol is? Conny pakt een doorzichtig doosje uit de keuken met daarin een rol minizakjes met medicijnen. Op het zakje staat de naam van de patiënt, de naam van het geneesmiddel met een omschrijving en de tijd waarop je het moet innemen. ‘Nou, daar begon de huisarts laatst over. Maar ik had geen idee wat het was.’

Slecht ter been

De huisartspraktijk van Wil en Conny is op 13 minuten lopen van hun appartement. ‘Dat is voor mij geen probleem’, zegt Conny. ‘Maar Wil is slecht ter been en kan er niet zelfstandig naar toe. En omdat we niet autorijden, moet Wil met de regiotaxi. Maar ja, die is soms een half uur te vroeg voor de afspraak en ook wel eens te laat. Dat is niet handig. En ik vind dat er geen goede zitplekken zijn voor ouderen in de praktijk. De stoelen en banken hebben geen armleuningen en zijn veel te laag.’ Wil: ‘ik kan er niet eens zelf uit opstaan.’


'Ik vind het fijn als ze opschrijft wat ze vertelt'

Praktijk:

  • 6 huisartsen
  • 2 huisartsen in opleiding
  • 2 POH somatiek
  • 2 POH GGZ
  • 7 assistenten

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg