‘Online kreeg ik binnen 20 minuten antwoord’

Al twee jaar heeft Kim (32) regelmatig contact met de huisarts via e-mail. Nu de praktijk ook een app en online portaal aanbiedt, is ze helemaal tevreden. Ze kan online herhaalrecepten aanvragen, afspraken maken, een e-consult aanvragen én chatten.

‘Online kreeg ik binnen 20 minuten antwoord’

Al twee jaar heeft Kim (32) regelmatig contact met de huisarts via e-mail. Nu de praktijk ook een app en online portaal aanbiedt, is ze helemaal tevreden. Ze kan online herhaalrecepten aanvragen, afspraken maken, een e-consult aanvragen én chatten.

Kim woont met haar gezin in Dordrecht en werkt als productmanager. ‘Ik had laatst een vraag over mijn dochtertje. Ze had koorts. En ik had advies nodig over anticonceptie. Ik startte via de app van de praktijk een chat. Eerst heb je dan contact met de doktersassistente. Als zij de vraag niet kan beantwoorden, stuurt ze hem door naar de huisarts. Binnen 20 minuten had ik antwoord. Terwijl je normaal gesproken minutenlang in de wacht staat als je moet bellen tussen 8.00 en 12.00 uur. Zo’n portaal en app is echt een oplossing. Toen ik een keer op de praktijk was voor een consult, adviseerde de huisarts mij om via een e-consult een paar dagen later te laten weten hoe het met mij ging.’

Portaal voor het gezin

Kim is enthousiast over alle digitale mogelijkheden. Alleen beeldbellen ziet ze niet zo zitten. ‘Dat vind ik ongemakkelijk. Ook als ik voor mijn werk moet beeldbellen. Alsof er iemand meekijkt in je woonkamer. Maar dan moet ik misschien de achtergrond maar eens aanpassen. En als ik onderzocht zou moeten worden, voor lichamelijke of psychische klachten, dan wil ik sowieso langsgaan. Verder zou ik het fijn vinden als er ook een portaal zou zijn voor het hele gezin. Nu is dat persoonsgebonden en kan ik voor de kinderen dus geen e-consult aanvragen, herhaalrecept krijgen of een afspraak maken. Het zou al fijn zijn als de kinderen gekoppeld kunnen worden aan één ouder.’

Gastvrije uitstraling

Niet alleen de online mogelijkheden maken haar huisartspraktijk modern en prettig. ‘Ik ben al veertien jaar bij deze huisarts. Er werken hier één mannelijke en vijf vrouwelijke artsen. Dat vind ik fijn. Ook de uitstraling van de praktijk is gastvrij. Er is echt over nagedacht. Met warme kleuren, zachte verlichting, een hoek waar kinderen kunnen spelen en een grote ronde bank. Ook is er goede communicatie via een televisiescherm. Daarop staan ook foto’s van de huisartsen en andere medewerkers en informatie over het online portaal en de app. Ik heb een goede sociale interactie met mijn huisarts en ik kan ook met haar lachen. Dat relativeert altijd.’


‘Alleen beeldbellen zie ik niet zo zitten’

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg