‘Ze is iets te streng met doorverwijzen’

In korte tijd kwam Rawi (24) meerdere keren bij de huisarts met steeds dezelfde klachten. Hij vond het te lang duren voordat ze hem doorverwees naar een specialist. Toch is hij tevreden over haar. ‘In andere situaties dacht ze gelukkig wel goed mee.’

‘Ze is iets te streng met doorverwijzen’

In korte tijd kwam Rawi (24) meerdere keren bij de huisarts met steeds dezelfde klachten. Hij vond het te lang duren voordat ze hem doorverwees naar een specialist. Toch is hij tevreden over haar. ‘In andere situaties dacht ze gelukkig wel goed mee.’

‘Soms krijg ik te weinig lucht’, zegt Rawi, die werkt als beleidsadviseur. ‘Vooral ’s avonds moet ik de spieren rond mijn neus altijd een beetje aanspannen om een goede teug lucht binnen te krijgen. Daarom nam ik contact op met de huisarts. De assistente probeerden me eerst telefonisch te helpen: “laten we een neusspray proberen”, stelde ze voor. Die eerste keer liet ik me overtuigen. Toen dat niet hielp, belde ik weer en drong ik aan op een consult bij de huisarts. Dat kon gelukkig.’

Mondig

Rawi’s neustussenschot stond recht, concludeerde de huisarts. Dat kon de oorzaak niet zijn. Na de neusspray kreeg hij een zalfje en nog eens een neusspray. Het hielp allemaal niets. Rawi: ‘Deze keer stelde ik me een stuk mondiger op: “moest je me inmiddels niet eens doorverwijzen?”, zei ik tegen de huisarts. Maar ze wist zeker dat haar middelen zouden helpen. Vervolgens wilde ze me weer een andere neusspray voorschrijven. Na even aandringen verwees ze me uiteindelijk door naar de KNO-arts. Deze zei meteen: “we gaan je opereren.” Mijn huisarts was er naderhand een beetje stil van. Ze was blij dat ik duidelijkheid had. Ik stipte aan: “als ik eerder was verwezen, dan had ik die duidelijkheid ook eerder gehad.” Ze begreep het. Gelukkig gaf ze toe dat ze hiervan geleerd had. Dat gaf mij wat genoegdoening.’

Wikipedia

‘Zo hoort een consult niet te gaan’, vindt Rawi. ‘We willen niet naar een situatie waarin mensen hun ziekte erger moeten laten lijken om maar toegang te krijgen tot de juiste zorg. Een goede arts luistert bovendien naar de wens van de patiënt. Bijvoorbeeld naar de wens om met een behandeling te stoppen als de patiënt die niet ziet zitten. Een huisarts weet niet alles, maar van alles een beetje. Zo was ik eens bij een andere huisarts. Zij ging iets opzoeken op Wikipedia. Toen vroeg ik me af of ze mij wel serieus nam. “Is Wikipedia niet een beetje onbetrouwbaar?”, vroeg ik. Als het Thuisarts.nl was geweest, was het wat anders. Maar Wikipedia? Ik zag dat ze een kleur kreeg.’

Goed meegedacht

Gelukkig heeft Rawi ook positieve ervaringen met zijn huisarts. ‘Twee jaar eerder had ik last van mijn onderrug. De huisarts dacht al snel aan de fysiotherapeut, die kon meedenken over goede oefeningen. Deze fysio zat ook in het gezondheidscentrum, dat maakte doorverwijzen misschien makkelijker. Ook dacht ze goed mee toen ik door voetbal geblesseerd raakte aan mijn arm. Ze wilde mij zo snel mogelijk terug het veld op krijgen. Ze gaf geen gips of mitella, maar tips: “Het lijkt me verstandig dat je niet meedoet aan wedstrijden”, zei ze. “Trainen kan wel. Geen duels, maar andere oefeningen”. Daarmee speelde ze goed in op mijn wensen en behoeften. In die periode had ik ook tentamens waarbij ik moest schrijven met de hand van mijn geblesseerde arm. Ze zei: “Misschien is het beter om te vragen of je het tentamen op de computer mag maken”’. Het was geen medisch advies, maar wel erg fijn meegedacht. Drie weken na het eerste consult belde ze me: “Het gaat goed, maar kom toch maar even, dan kan ik zien hoe groot de vooruitgang is.” Op dat moment voelde ik echt dat mijn huisarts voor mij het beste wilde.’


‘Ze wilde me zo snel mogelijk terug het veld op krijgen’

Praktijk:

  • 6 huisartsen
  • 1 spoedarts
  • 1 kaderhuisarts GGZ
  • 7 assistenten, waarvan 1 SOA-consulent
  • 1 POH MW / Coördinator Krachtige Basiszorg
  • 3 POH’s GGZ
  • 3 POH ‘s somatiek
  • 1 verpleegkundig specialist

Meer informatie over huisartsenzorg vind je op www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg