Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Toon alle
verhalen
Kies het
thema
Verhalen
Thema's
Voorwoord
Onderzoek en ervaringsverhalen
Het onderzoek – enkele resultaten
Visie op huisartsenzorg
Podcast
Colofon
Doorverwijzen
‘Als ik me voorbereid, word ik beter geholpen’
Latifa (40) is niet tevreden over één van haar huisartsen. Maar ze doet het er maar mee, zegt ze zelf. Want zo vaak komt ze er niet. Ze heeft eigenlijk alleen contact als ze een onderzoek of doorverwijzing wil. Ze bereidt zich dan altijd goed voor. Dat helpt.
lees meer >
‘Had hij maar overlegd met collega’s’
Na een flinke val kreeg Simón (24) klachten aan zijn heup. Hij lag ’s nachts wakker van de pijn. Na veel aandringen werd hij uiteindelijk pas drie jaar later geopereerd. ‘Ik had meer betrokkenheid verwacht van mijn huisarts. Toen zijn kennis niet meer toereikend was, liet hij het er voor mijn gevoel bij zitten.’
lees meer >
‘Hij maakt altijd een praatje’
Hun huisarts is kundig, betrokken en neemt de tijd. En hij doet altijd precies wat op dat moment nodig is. De ene keer schrijft hij een pilletje voor, de andere keer verwijst hij door naar een masseur. Amarech (42) en Abebe (52) zijn dol op hem.
lees meer >
‘Hij zei: ú moet weer eens naar Suriname’
Ze zeemt zelf haar ramen en voelt zich zo gezond als een vis. Helene (87) uit Rotterdam komt dan ook niet vaak bij de huisarts. Hij is nog dezelfde als toen ze 32 jaar geleden uit Suriname naar Nederland emigreerde.
lees meer >
‘Ik heb de intimiteit van de spreekkamer nodig’
Steven (25) heeft soms uitbarstingen van pijnlijke huidblaasjes. Juist zo’n ongemakkelijke kwaal, zoals hij het zelf noemt, wil hij alleen bespreken met zijn vertrouwde huisarts. Jammer dat ze vaak wat gehaast is. Maar onlangs was er opeens persoonlijk contact.
lees meer >
‘Ik moet soms flink doorzeuren en aandringen’
Het liefst zou Sylvia (49) overstappen naar een huisarts met wie ze een betere klik heeft. Zoals ze soms ook wel eens van vriendinnen hoort. Helaas lukt het niet om te wisselen. Alle goede huisartsen in de buurt zitten al vol in de Friese stad waar ze woont.
lees meer >
‘Ik wil iemand die naar me luistert’
Florie (77) kampt al sinds haar 24e met borstkanker. Sinds ze zich 50 jaar geleden vanuit Suriname in Nederland vestigde, had ze verschillende huisartsen. Over haar huidige huisarts is ze heel tevreden. ‘Na een operatie of onderzoek neemt ze altijd even contact met me op.’
lees meer >
‘Je moet helder zijn naar elkaar’
Niels (34) kwam maar zelden bij zijn huisarts. Toen hij zes jaar geleden ziek werd en dacht dat hij hiv had, ging hij wel. Maar over zijn vermoedens vertelde hij niets. Tegenwoordig is hij een stuk mondiger. ‘Hoe duidelijker je zelf bent, hoe beter de huisarts je kan helpen.’
lees meer >
‘We hebben vaak een beetje strijd’
In Nederland moet je behoorlijk assertief zijn om goed geholpen te worden bij de huisarts, vinden Sacha (54) en Lilian (54). Vroeger in Servië was dat anders. Om niet te snel afgescheept te worden, bereidt Lilian zich goed voor als ze naar de huisarts gaat.
lees meer >
‘Ze is iets te streng met doorverwijzen’
In korte tijd kwam Rawi (24) meerdere keren bij de huisarts met steeds dezelfde klachten. Hij vond het te lang duren voordat ze hem doorverwees naar een specialist. Toch is hij tevreden over haar. ‘In andere situaties dacht ze gelukkig wel goed mee.’
lees meer >
‘Ze namen mij niet serieus’
Hayat (54) vindt dat haar huisarts niet goed luistert en te snel een oordeel velt. Het duurde wel twee jaar voordat ze een doorverwijzing kreeg vanwege hoofdpijn en duizelingen. Toen bleek ze een hersentumor te hebben.
lees meer >
‘Als ik me voorbereid, word ik beter geholpen’
‘Had hij maar overlegd met collega’s’
‘Hij maakt altijd een praatje’
‘Hij zei: ú moet weer eens naar Suriname’
‘Ik heb de intimiteit van de spreekkamer nodig’
‘Ik moet soms flink doorzeuren en aandringen’
‘Ik wil iemand die naar me luistert’
‘Je moet helder zijn naar elkaar’
‘We hebben vaak een beetje strijd’
‘Ze is iets te streng met doorverwijzen’
‘Ze namen mij niet serieus’
Meer informatie over huisartsenzorg vind je op
www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg