Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Toon alle
verhalen
Kies het
thema
Verhalen
Thema's
Voorwoord
Onderzoek en ervaringsverhalen
Het onderzoek – enkele resultaten
Visie op huisartsenzorg
Podcast
Colofon
Praktijkondersteuners en -assistenten
‘De dokter moet mij geruststellen’
Het is alweer een jaar geleden dat Guo-Fen (60) bij haar huisarts kwam. Ze heeft een drukke baan als exportmanager maar heeft een gezonde levensstijl, zegt ze. ‘Ik heb eigenlijk nooit iets.’ Als het nodig is, maakt ze soms ook gebruik van alternatieve geneeswijzen.
lees meer >
‘Hij laat de keuze aan mij’
Anneke (88) woont sinds een jaar in een fijn woonzorgcentrum in Helmond. Dankzij de huisarts. Anneke kan altijd op hem rekenen. Hij is vriendelijk, betrokken en hij kent haar goed. Ze belt hem alleen als het echt nodig is. En dan komt hij snel in actie.
lees meer >
‘Ik maakte een foto van het plekje op mijn huid’
Een chatfunctie zou Latifa (40) handig vinden. En beeldbellen ook. Ze zoekt zelf veel informatie op bij Thuisarts.nl. Maar voor een diagnose gaat ze toch het liefst naar haar eigen vertrouwde huisarts.
lees meer >
‘Ik was niet meer welkom bij de praktijk’
Marjolijn (72) kreeg onenigheid met een vervangend huisarts in de praktijk waar zij al 15 jaar patiënt was. Ze was er zo van ontdaan dat ze overstapte naar een andere praktijk. Maar daar voelde ze zich niet gerustgesteld toen ze vragen stelde over corona. Toen de vervanger vertrokken was, wilde ze terug naar haar oude praktijk. Maar dat kon niet meer.
lees meer >
‘Ik wil digitale zorg stimuleren’
Niek (74) is dik tevreden met zijn huisarts. En niet bang voor digitale zorg, zegt hij zelf. ‘Veel mensen van mijn leeftijd vinden de digitale wereld eng. Maar ik wil juist stimuleren dat de huisarts meer online doet. Je belast de praktijk minder en als patiënt hoef je je tijd niet te verdoen in de wachtkamer.’
lees meer >
‘Oprechte aandacht vind ik belangrijk’
Het is belangrijk dat een huisarts patiënten op hun gemak stelt, vindt Okta (30). Ze is tevreden over haar huisartsenpraktijk, al is de ene huisarts wel érg zakelijk. Bij de ander voelt ze gelukkig meer betrokkenheid. ‘Hij belde zelfs om te vragen hoe het met ons zoontje ging.’
lees meer >
‘Wanneer mag ik die spoedlijn bellen?’
Al sinds haar puberteit komt Josee (31) bij haar huisartsenpraktijk. Het contact met de artsen is prima. Maar over de praktijk als geheel is ze kritischer. De communicatie is niet altijd helder, bijvoorbeeld over het gebruik van de spoedlijn. Ze hoopt dat binnenkort meer digitaal contact mogelijk is.
lees meer >
‘We hebben ook over de dood gesproken’
Diny (69) heeft goed contact met haar huisarts. Hij kent haar, is betrokken en goed op de hoogte van haar kwalen. Hij stelt de juiste vragen, geeft richting, maar laat de keuze altijd bij haar. Haar man kon juist helemaal niet met hem overweg en stapte daarom over.
lees meer >
‘We lopen er de deur niet plat’
De huisarts van Karin (52) is net met pensioen. ‘Dat vond ik echt erg. Mijn huisarts is mijn vertrouwenspersoon. Zij weet precies wat voor iemand ik ben en wat ik nodig heb. Een fantastische vrouw in wie ik veel vertrouwen had.’
lees meer >
‘Ze houdt alles in de gaten’
Dewi (23) is genezen van Lymfeklierkanker. Maar ze heeft nog veel klachten. Haar huisarts is nauw betrokken en laat haar meedenken over haar behandeling. Jammer alleen dat het contact met een van de praktijkassistentes soms moeizaam verloopt.
lees meer >
‘Ze is kundig en zakelijk’
‘Prettige assistentes en een kundige huisarts.’ Piet (90) is tevreden over de praktijk waar hij al 50 jaar patiënt is. Maar zo betrokken als haar voorganger zal zijn huidige huisarts nooit worden. ‘Ze is erg zakelijk. Maar onlangs benadrukte ze wel opeens dat ik altijd mag bellen als er iets is.’
lees meer >
‘Ze legt het uit totdat ik het snap’
Een dokter die rustig is. En goed luistert. En aardig is. Dat is voor Rebecca (58) heel belangrijk. En dat ze alles goed uitlegt. Net zo lang tot ze het begrijpt. En datzelfde geldt voor haar medebewoners met wie ze in een huis woont voor mensen met een beperking.
lees meer >
‘Ze praat zelfs dialect met me’
Mia (73) noemt haar huisartsenpraktijk klein, een beetje kneuterig en heel huiselijk. Dit past volgens haar precies bij de persoonlijke omgang van de huisartsen en praktijkondersteuners met de patiënten. ‘Ze geven mij een vertrouwd en prettig gevoel.’
lees meer >
‘De dokter moet mij geruststellen’
‘Hij laat de keuze aan mij’
‘Ik maakte een foto van het plekje op mijn huid’
‘Ik was niet meer welkom bij de praktijk’
‘Ik wil digitale zorg stimuleren’
‘Oprechte aandacht vind ik belangrijk’
‘Wanneer mag ik die spoedlijn bellen?’
‘We hebben ook over de dood gesproken’
‘We lopen er de deur niet plat’
‘Ze houdt alles in de gaten’
‘Ze is kundig en zakelijk’
‘Ze legt het uit totdat ik het snap’
‘Ze praat zelfs dialect met me’
Meer informatie over huisartsenzorg vind je op
www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg