Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Toon alle
verhalen
Kies het
thema
Verhalen
Thema's
Voorwoord
Onderzoek en ervaringsverhalen
Het onderzoek – enkele resultaten
Visie op huisartsenzorg
Podcast
Colofon
Ziekte / chronische ziekte
‘De huisarts hoort de regie te nemen’
‘De huisarts moet een familiedokter zijn die je omarmt en binnenhoudt’, vindt Kees (73). ‘Die kijkt of je naar een specialist moet én de zorg thuis regelt.’ Kees spreekt uit ervaring. Toen zijn vrouw ernstig ziek was en in haar laatste levensfase belandde, nam de huisarts de zorg over. ‘Ze overleed thuis in vrede dankzij onze huisarts.’
lees meer >
‘Een app is efficiënt voor beide partijen’
Na een lange ziekenhuisopname was contact met zijn huisarts via de app voor Tammo (64) een uitkomst. De Haarlemse adviseur Duurzame ontwikkeling is het appen steeds meer gaan waarderen. ‘Het zorgt voor wederkerigheid.’
lees meer >
‘Ik moet eerst vallen voordat ze overtuigd is’
Sonja (61) lijdt aan ernstige diabetes en heeft daarbij nog veel andere gezondheidsproblemen. Ze heeft de huisarts daarom vaak nodig. Het contact liep lange tijd niet goed. Maar de laatste tijd gaat het gelukkig wat beter.
lees meer >
‘Ik wil iemand die naar me luistert’
Florie (77) kampt al sinds haar 24e met borstkanker. Sinds ze zich 50 jaar geleden vanuit Suriname in Nederland vestigde, had ze verschillende huisartsen. Over haar huidige huisarts is ze heel tevreden. ‘Na een operatie of onderzoek neemt ze altijd even contact met me op.’
lees meer >
‘Je moet helder zijn naar elkaar’
Niels (34) kwam maar zelden bij zijn huisarts. Toen hij zes jaar geleden ziek werd en dacht dat hij hiv had, ging hij wel. Maar over zijn vermoedens vertelde hij niets. Tegenwoordig is hij een stuk mondiger. ‘Hoe duidelijker je zelf bent, hoe beter de huisarts je kan helpen.’
lees meer >
‘Soms vragen we een dubbel consult aan’
‘Het zou fijn zijn als in ons dossier zou staan dat we een licht verstandelijke beperking hebben. Dan krijg je meer aandacht.’ Wil (77) en Conny (67) vinden het belangrijk dat de huisarts de tijd neemt om alles goed uit te leggen. Daarom vragen ze soms een dubbel consult aan. Ook schrijven ze tevoren op wat de klachten zijn en welke vragen ze hebben voor de huisarts.
lees meer >
‘Wanneer mag ik die spoedlijn bellen?’
Al sinds haar puberteit komt Josee (31) bij haar huisartsenpraktijk. Het contact met de artsen is prima. Maar over de praktijk als geheel is ze kritischer. De communicatie is niet altijd helder, bijvoorbeeld over het gebruik van de spoedlijn. Ze hoopt dat binnenkort meer digitaal contact mogelijk is.
lees meer >
‘We hebben ook over de dood gesproken’
Diny (69) heeft goed contact met haar huisarts. Hij kent haar, is betrokken en goed op de hoogte van haar kwalen. Hij stelt de juiste vragen, geeft richting, maar laat de keuze altijd bij haar. Haar man kon juist helemaal niet met hem overweg en stapte daarom over.
lees meer >
‘Ze houdt alles in de gaten’
Dewi (23) is genezen van Lymfeklierkanker. Maar ze heeft nog veel klachten. Haar huisarts is nauw betrokken en laat haar meedenken over haar behandeling. Jammer alleen dat het contact met een van de praktijkassistentes soms moeizaam verloopt.
lees meer >
‘Ze namen mij niet serieus’
Hayat (54) vindt dat haar huisarts niet goed luistert en te snel een oordeel velt. Het duurde wel twee jaar voordat ze een doorverwijzing kreeg vanwege hoofdpijn en duizelingen. Toen bleek ze een hersentumor te hebben.
lees meer >
‘Ze zei: Je hoeft het niet alleen te doen’
Willy (66) hoorde niet lang geleden dat ze de ziekte van Parkinson heeft. Een harde boodschap. Gelukkig heeft ze een huisarts die meedenkt en die er voor haar is. ‘Dat ontzorgt me enorm’.
lees meer >
‘De huisarts hoort de regie te nemen’
‘Een app is efficiënt voor beide partijen’
‘Ik moet eerst vallen voordat ze overtuigd is’
‘Ik wil iemand die naar me luistert’
‘Je moet helder zijn naar elkaar’
‘Soms vragen we een dubbel consult aan’
‘Wanneer mag ik die spoedlijn bellen?’
‘We hebben ook over de dood gesproken’
‘Ze houdt alles in de gaten’
‘Ze namen mij niet serieus’
‘Ze zei: Je hoeft het niet alleen te doen’
Meer informatie over huisartsenzorg vind je op
www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg