Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Toon alle
verhalen
Kies het
thema
Verhalen
Thema's
Voorwoord
Onderzoek en ervaringsverhalen
Het onderzoek – enkele resultaten
Visie op huisartsenzorg
Podcast
Colofon
Begrijpelijke communicatie
‘Ik wil een foutloze diagnose’
‘Een goede huisarts is een kundige huisarts.’, vindt Frank (37). Dat gaat volgens hem vooral over kennis. Daarnaast horen ook duidelijkheid, empathie en ‘samen beslissen’ tot de kwaliteiten van zijn ideale huisarts.
lees meer >
‘Soms vragen we een dubbel consult aan’
‘Het zou fijn zijn als in ons dossier zou staan dat we een licht verstandelijke beperking hebben. Dan krijg je meer aandacht.’ Wil (77) en Conny (67) vinden het belangrijk dat de huisarts de tijd neemt om alles goed uit te leggen. Daarom vragen ze soms een dubbel consult aan. Ook schrijven ze tevoren op wat de klachten zijn en welke vragen ze hebben voor de huisarts.
lees meer >
‘Wanneer mag ik die spoedlijn bellen?’
Al sinds haar puberteit komt Josee (31) bij haar huisartsenpraktijk. Het contact met de artsen is prima. Maar over de praktijk als geheel is ze kritischer. De communicatie is niet altijd helder, bijvoorbeeld over het gebruik van de spoedlijn. Ze hoopt dat binnenkort meer digitaal contact mogelijk is.
lees meer >
‘Ze legt het uit totdat ik het snap’
Een dokter die rustig is. En goed luistert. En aardig is. Dat is voor Rebecca (58) heel belangrijk. En dat ze alles goed uitlegt. Net zo lang tot ze het begrijpt. En datzelfde geldt voor haar medebewoners met wie ze in een huis woont voor mensen met een beperking.
lees meer >
‘Ze zei: Je hoeft het niet alleen te doen’
Willy (66) hoorde niet lang geleden dat ze de ziekte van Parkinson heeft. Een harde boodschap. Gelukkig heeft ze een huisarts die meedenkt en die er voor haar is. ‘Dat ontzorgt me enorm’.
lees meer >
‘Ik wil een foutloze diagnose’
‘Soms vragen we een dubbel consult aan’
‘Wanneer mag ik die spoedlijn bellen?’
‘Ze legt het uit totdat ik het snap’
‘Ze zei: Je hoeft het niet alleen te doen’
Meer informatie over huisartsenzorg vind je op
www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg