Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Toon alle
verhalen
Kies het
thema
Verhalen
Thema's
Voorwoord
Onderzoek en ervaringsverhalen
Het onderzoek – enkele resultaten
Visie op huisartsenzorg
Podcast
Colofon
Digitale zorg
‘Alle telefoontjes vervangen door beeldbellen’
Lies installeerde op verzoek van zijn dokter onlangs een app. Handig, vindt hij. Contact wanneer het jou uitkomt. En informatie over zijn gezondheid kan hij zelf inzien. Hij is voorstander van digitale zorg. Maar er zijn grenzen. ‘Computers kunnen veel. Maar voor een diagnose heb je echt de huisarts nodig.’
lees meer >
‘Een app is efficiënt voor beide partijen’
Na een lange ziekenhuisopname was contact met zijn huisarts via de app voor Tammo (64) een uitkomst. De Haarlemse adviseur Duurzame ontwikkeling is het appen steeds meer gaan waarderen. ‘Het zorgt voor wederkerigheid.’
lees meer >
‘Ik heb de intimiteit van de spreekkamer nodig’
Steven (25) heeft soms uitbarstingen van pijnlijke huidblaasjes. Juist zo’n ongemakkelijke kwaal, zoals hij het zelf noemt, wil hij alleen bespreken met zijn vertrouwde huisarts. Jammer dat ze vaak wat gehaast is. Maar onlangs was er opeens persoonlijk contact.
lees meer >
‘Ik maakte een foto van het plekje op mijn huid’
Een chatfunctie zou Latifa (40) handig vinden. En beeldbellen ook. Ze zoekt zelf veel informatie op bij Thuisarts.nl. Maar voor een diagnose gaat ze toch het liefst naar haar eigen vertrouwde huisarts.
lees meer >
‘Ik vind die app super handig’
‘Heel handig’, zegt Dewi (23) over de app MedGemak. Deze installeerde ze begin dit jaar op verzoek van de huisartsenpraktijk. ‘Bij eenvoudige klachten hoef je niet naar de praktijk. Dat scheelt tijd. En ik kan al mijn gegevens inzien’.
lees meer >
‘Ik wil digitale zorg stimuleren’
Niek (74) is dik tevreden met zijn huisarts. En niet bang voor digitale zorg, zegt hij zelf. ‘Veel mensen van mijn leeftijd vinden de digitale wereld eng. Maar ik wil juist stimuleren dat de huisarts meer online doet. Je belast de praktijk minder en als patiënt hoef je je tijd niet te verdoen in de wachtkamer.’
lees meer >
‘Online kreeg ik binnen 20 minuten antwoord’
Al twee jaar heeft Kim (32) regelmatig contact met de huisarts via e-mail. Nu de praktijk ook een app en online portaal aanbiedt, is ze helemaal tevreden. Ze kan online herhaalrecepten aanvragen, afspraken maken, een e-consult aanvragen én chatten.
lees meer >
‘Oprechte aandacht vind ik belangrijk’
Het is belangrijk dat een huisarts patiënten op hun gemak stelt, vindt Okta (30). Ze is tevreden over haar huisartsenpraktijk, al is de ene huisarts wel érg zakelijk. Bij de ander voelt ze gelukkig meer betrokkenheid. ‘Hij belde zelfs om te vragen hoe het met ons zoontje ging.’
lees meer >
‘Sinds de app heb ik veel sneller contact’
Thijs (65) kampt met ernstige gezondheidsproblemen. Daarom heeft hij regelmatig contact met zijn huisarts. Sinds anderhalf jaar gebruikt hij de app MedGemak. ‘Ik kom daardoor echt minder op de praktijk. Veel contact verloopt nu via de app.’
lees meer >
‘Wanneer mag ik die spoedlijn bellen?’
Al sinds haar puberteit komt Josee (31) bij haar huisartsenpraktijk. Het contact met de artsen is prima. Maar over de praktijk als geheel is ze kritischer. De communicatie is niet altijd helder, bijvoorbeeld over het gebruik van de spoedlijn. Ze hoopt dat binnenkort meer digitaal contact mogelijk is.
lees meer >
’De huisarts kent me, dat voelt vertrouwd’
Toen Janwim (66) ruim vijf jaar geleden van Amersfoort naar Zaandam verhuisde, moest hij op zoek naar een nieuwe huisarts. Hij bezocht allerlei websites om te zien wat de verschillende praktijken te bieden hebben en hoe ze werken. ‘Ik wil een huisarts die mij met ‘jij’ aanspreekt en die vraagt: “wat zijn je zorgen en wat zou je willen?”’
lees meer >
‘Alle telefoontjes vervangen door beeldbellen’
‘Een app is efficiënt voor beide partijen’
‘Ik heb de intimiteit van de spreekkamer nodig’
‘Ik maakte een foto van het plekje op mijn huid’
‘Ik vind die app super handig’
‘Ik wil digitale zorg stimuleren’
‘Online kreeg ik binnen 20 minuten antwoord’
‘Oprechte aandacht vind ik belangrijk’
‘Sinds de app heb ik veel sneller contact’
‘Wanneer mag ik die spoedlijn bellen?’
’De huisarts kent me, dat voelt vertrouwd’
Meer informatie over huisartsenzorg vind je op
www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg