Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg
Toon alle
verhalen
Kies het
thema
Verhalen
Thema's
Voorwoord
Onderzoek en ervaringsverhalen
Het onderzoek – enkele resultaten
Visie op huisartsenzorg
Podcast
Colofon
Samen beslissen
‘De dokter moet mij geruststellen’
Het is alweer een jaar geleden dat Guo-Fen (60) bij haar huisarts kwam. Ze heeft een drukke baan als exportmanager maar heeft een gezonde levensstijl, zegt ze. ‘Ik heb eigenlijk nooit iets.’ Als het nodig is, maakt ze soms ook gebruik van alternatieve geneeswijzen.
lees meer >
‘Deze huisarts kijkt verder dan de klacht’
Jarenlang shopte Henriëtte (59) bij verschillende huisartsen. Daarbij koos ze altijd bewust voor een vrouwelijke huisarts. Toen haar dochter naar de Vrije School ging, viel haar keuze op een praktijk met antroposofische huisartsen. ‘Hier kan ik zelf meepraten over wat er gebeurt’.
lees meer >
‘Een app is efficiënt voor beide partijen’
Na een lange ziekenhuisopname was contact met zijn huisarts via de app voor Tammo (64) een uitkomst. De Haarlemse adviseur Duurzame ontwikkeling is het appen steeds meer gaan waarderen. ‘Het zorgt voor wederkerigheid.’
lees meer >
‘Had hij maar overlegd met collega’s’
Na een flinke val kreeg Simón (24) klachten aan zijn heup. Hij lag ’s nachts wakker van de pijn. Na veel aandringen werd hij uiteindelijk pas drie jaar later geopereerd. ‘Ik had meer betrokkenheid verwacht van mijn huisarts. Toen zijn kennis niet meer toereikend was, liet hij het er voor mijn gevoel bij zitten.’
lees meer >
‘Hij laat de keuze aan mij’
Anneke (88) woont sinds een jaar in een fijn woonzorgcentrum in Helmond. Dankzij de huisarts. Anneke kan altijd op hem rekenen. Hij is vriendelijk, betrokken en hij kent haar goed. Ze belt hem alleen als het echt nodig is. En dan komt hij snel in actie.
lees meer >
‘Ik wil een gesprekspartner’
‘Een gesprekspartner die samen met mij zoekt naar de oplossing voor mijn klacht’, zo omschrijft Trienette (60) haar ideale huisarts. En dit ervaart ze gelukkig bij haar eigen huisartsenpraktijk.
lees meer >
‘Transparanter kan ik het niet krijgen’
In zijn nieuwe huisartsenpraktijk kreeg Fred (61) een consult bij een huisarts in opleiding. De voormalige basissschooldirecteur uit het Zuid-Limburgse Landgraaf voelde zich bij hem meteen thuis. Zijn huisarts is betrokken, vraagt goed door, bereidt zich goed voor en is transparant.
lees meer >
‘We hebben ook over de dood gesproken’
Diny (69) heeft goed contact met haar huisarts. Hij kent haar, is betrokken en goed op de hoogte van haar kwalen. Hij stelt de juiste vragen, geeft richting, maar laat de keuze altijd bij haar. Haar man kon juist helemaal niet met hem overweg en stapte daarom over.
lees meer >
‘De dokter moet mij geruststellen’
‘Deze huisarts kijkt verder dan de klacht’
‘Een app is efficiënt voor beide partijen’
‘Had hij maar overlegd met collega’s’
‘Hij laat de keuze aan mij’
‘Ik wil een gesprekspartner’
‘Transparanter kan ik het niet krijgen’
‘We hebben ook over de dood gesproken’
Meer informatie over huisartsenzorg vind je op
www.patientenfederatie.nl/huisartsenzorg